Жити щасливо — жити у злагоді з природою

     Щорічно   у світі відзначається Всесвітній день водно-болотних угідь. Саме 2 лютого 1971 року в м. Рамсар (Іран) була підписана конвенція про водно-болотні угіддя, які мають міжнародне значення, головним чином як місця масового розмноження та сезонних концентрацій водоплавних птахів. Кожна країна повинна для цього переліку надати хоча б одну територію. Україна приєдналась до цієї Конвенції у 1996 році. Зараз цей список налічує 1162 водно-болотних комплекса загальною площею майже 80 млн. км2.

    Що таке водно-болотні угіддя? Згідно з визначенням Рамсарської конвенції, ВБУ( або ветланди — від англ. вологе, мокре місце) — це райони мілководдя, боліт, торф'яників; водоймища природні або штучні, постійні або тимчасові, стоячі або протічні, прісні, солені, а також морські акваторії, глибина яких на перевищує 6 метрів під час відливів.

    4% території України вкриті річками, озерами і водосховищами, ще 1,6% — болота. Крім того, в нашій країні є морські акваторії, які відіграють важливу роль для мігруючих птахів загальною площею 650 тис. га . Цей факт підкреслює не тільки особливе значення нашої країни серед шести країн причерномор'я в охороні ВБУ регіону, а також і особливу відповідальність України за збереження цієї світової природничої спадщини.

     Болючою проблемою планети Земля є проблема води. Адже вода — початок всіх початків, у ній зародилося життя. Вона вкриває більше половини нашої планети. Справжній гімн воді у прозі створив Антуан де Сент-Екзюпері: «Вода, в тобі немає ні смаку, ні кольору, ні запаху. Тебе неможливо описати. Тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя, ти — саме життя... Ти найбільше багатство на світі...».

     Сьогодні кожна десята річка на Землі забруднена. Аналіз показав, що немає жодної річки України, стан якої можна було б класифікувати як добрий. Головними забруднювачами є багаточисельні накопичувачі, необладнані звалища промислових і побутових відходів, інтенсивна хімізація сільськогосподарських угідь. Велику тривогу викликає стан малих річок. Більше як 20 тис. їх уже зникло — вони висохли. А це, у свою чергу, призводить до деградації й висихання великих річок.

Спадають на думку сумні слова Ліни Костенко, які, на мій погляд, звучать як страшне передбачення.

Ще назва є, а річки вже немає,

Усохли верби, вижовкли рови,

І дика качка тоскно обминає

Рудиментарні залишки багви.

І тільки степ, і тільки спека, спека,

І озерявин проблиски скупі.

І той у небі зморений лелека,

І те гніздо лелече на стовпі.

Куди ти ділась, річенько ?

Воскресни!

У берегів потріскались вуста.

Барвистих лук не знають твої весни,

І світить спека ребрами моста,

Стоять мости над мертвими річками.

Лелека зробить декілька кругів.

Очерети із чорними свічками

Ідуть уздовж колишніх берегів...

     Усі без виключення ВБУ — це складні екологічні системи, які чутливо реагують на будь-який вплив з боку людини. Тому використання та охорона любого водоймища повинні базуватися на знанні його особливостей, необхідності збереження та відтворення всіх його цінних складових, що забезпечить можливість його довгострокового використання людиною.

   Деградація, хибне використання, знищення ВБУ ведуть до страшних наслідків, які проявляються у зникненні цінних видів риб, птахів і безхребетних, в загальному скороченні біоресурсів, зменшенні запасів промислових видів птахів і ссавців; зникненні або скороченні чисельності багатьох непромислових тварин і рослин, неможливості використання водоймищ для відпочинку або як джерела питної води, в збільшенні ризиків захворювань людей інфекційними та алергічними захворюваннями.

    Люди повинні вживати заходів, що забезпечать нормальний стан водних об'єктів. Щодо раціонального використання, то виховувати бережливе ставлення до води, та й до довкілля взагалі, необхідно починати ще змалку.

    В Покровській школі з нагоди Дня водно-болотних угідь вчителем біології Щегловою І. В. було проведенно загальношкільний захід, інформаційну хвилинку, конкурси: «Впізнай мене», «Хто я», «Що я знаю про птахів», Якби я був ..., то..."та конкурс малюнків. У змаганнях приймало участь три команди, а саме « Кулички», «Орлята» та «Орли». І місце отримала команда «Орлята», ІІ — «Кулички», ІІІ -"Орли". З нагоди Дня ВБУ з учнями на березі Ягорлицької затоки було проведено практичне заняття. В ході якого дітям пояснили, що коли водойми вкриті кригою водоплавні птахи потребують нашої допомоги, підгодовувати птахів можна зерном (пшениця, кукурудза та ін.), подрібненими листями салату та капусти, але в жодному разі не хлібом, а також чому зерно потрібно розсипати по береговій смузі, а не у воду. Наостанок наголосили, що зайвий раз птахів не можна турбувати, адже у природі керує гармонія і завдання людини допомогти але не нашкодити. Школярі з захопленням розсипали принесені смаколики та розпитували про майбутні уроки серед природи, підрахунок орланів, а першокласники мріяли, як воно годувати лебедя з долоні. Екозаняття досягло своєї мети, адже ми можемо стільки, скільки знаємо!

comments powered by HyperComments
Календар
Грудень 2019
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
« Лют    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031